Hoe creëer je een ROI binnen je marketingstrategie?

Hoe creëer je een ROI binnen je marketingstrategie? Een vraag die voor menig marketeer een grote rol speelt. Door middel van een marketingstrateeg, marketing analytics-expert en een marketing director, gaven we hier antwoord op tijdens het Content Marketing Café op 14 maart, wederom in ons historische koetshuis aan de Velperweg!

Een mooie diversiteit aan gasten, met bestaande klanten én nieuwe contacten vanuit verschillende branches. Na een warm welkom van Britt Litjens, onze accountmanager, was het woord aan Frank Faassen. Frank is strategisch marketeer, heeft veel ervaring zowel aan bureau- als aan klantzijde van de marketing en zet zich binnen ContentXperience in als operationeel manager. Frank gaf een korte introductie van ContentXperience en onze visie, waarna hij verder inging op het belang van duurzame marketing. Belangrijkste boodschap: één campagne is geen campagne!

Hoe pak je zo’n campagnereeks dan strategisch aan? Door allereerst te starten met het bepalen van de behoeftes van je doelgroep. Doe een Buyer Persona-onderzoek en stel niet alleen een profiel samen, maar duik de diepte in om de inhoud van je content en propositie direct te bepalen. Precies bieden waar je doelgroep behoefte aan heeft, heeft uiteraard de meeste kans op slagen én dus de beste ROI. Stel vervolgens realistische doelen door middel van een benchmark (zoals we dat ook bij ContentXperience hebben gevormd, n.a.v. alle data die we beschikbaar hebben van gevoerde campagnes). Met deze basis, zo benadrukte Frank, kun je een groot aantal  campagnes maken en een logische strategie aanhouden.

Vervolgens was het de beurt aan onze gastspreker om zijn ervaringen te delen: Aad Dekkers, marketing Director EMEA bij Scale Computing. Samen met Aad hebben we bij ContentXperience een mooie campagne opgezet: Easy Does IT. Dit vormde een goede en herkenbare case voor het publiek om te zien hoe je een grote campagne opzet met beoogde resultaten en hoe je tussentijds deze resultaten analyseert. Hoeveel klanten hou je aan het einde van de streep over? Aan welke budgetten moet je denken qua investering? Wat zijn belangrijke issues? Hoe bepaal je je successen? Op al deze vragen gaf Aad antwoord in de vorm van deze case. Sterk en herkenbaar verhaal!

Na een korte pauze vervolgde we het programma met onze eigen marketing analytics-expert: Alex Benou. Vanuit IKUU maakt Alex zich sterk voor het inzichtelijk maken van marketingresultaten. Vanuit deze expertise kon hij het advies van deze dag aanvullen met een aantal goede tips waar je begint met het verzamelen van je marketingdata. Begin niet met al je data op een hoop te gooien, maar licht bijvoorbeeld één e-book uit en ga na hoe een visitor – tot leadproces eruitziet voor dit ene contentstuk. Natuurlijk heb je dan wel inzicht nodig in al je kanalen. Hoe je dit in één dashboard krijgt, legde Alex uit door IKUU nader toe te lichten.

Vervolgens zette Alex iedereen aan het werk om uit een grote verzameling data de juiste personen te vissen die interessant zouden zijn om te bellen. Tijdens deze workshop kwamen allerlei vragen naar boven die een stukje bewustzijn creëerde: hoe ver zijn deze personen in hun beslissingsproces? Hebben ze al veel content gedownload bijvoorbeeld? In welke onderwerpen tonen ze interesse? Waar kun je als organisatie op inhaken? In groepjes ging iedereen aan de slag, waar onderling ook weer interessante gesprekken uit voortvloeiden die de issues per organisatie blootlegden en een feest der herkenning opleverden.

Na een conclusie over deze workshop, benoemd door Alex Benou, sloot Britt Litjens het programma af. Dit was tevens de aftrap van een interessante en sfeervolle borrel. Vooral de concrete case van Scale Computing naast de praktische tips van ContentXperience vielen in de smaak. Herkenbaarheid meets expertise!

Meer weten over het creëren van ROI in je marketing? Neem eens contact met ons op.

Wilt u proeven hoe de sfeer tijdens het Content Marketing Café was? Bekijk onderstaand de korte impressievideo.

Meer CMC's

Terugblik

Hoe creëer je een ROI binnen je marketingstrategie?

Meer CMC’s