CMC – Marketing Automation

Eerlijk en informatief over marketing automation

Een terugblik op het Content Marketing Café: Marketing Automation – Met sfeerfilm!

Marketing automation, daarover ging het tijdens het Content Marketing Café van 6 oktober 2016 in Arnhem. De aanwezigen leerden meer over inbound marketing, de marketingautomation-software die dit ondersteunt en hoe ze met behulp van contentflows hun doelgroep op de juiste manier kunnen benaderen. Daarbij was Carolien van Giersbergen, Marketing Executive van Avnet, aanwezig om een praktijkvoorbeeld te geven van een succesvolle marketingcampagne, draaiend op marketingautomation-software.

Onder het genot van een kop koffie en een vers stuk appeltaart, gemaakt door de bewoners van Het Dorp te Arnhem, heette Martine Tempels iedereen welkom en startte de sessie met een korte toelichting van het Content Marketing Café en het te bespreken onderwerp.

Marketing automation door Carmen Bijsterveld

Als marketingcommunicatiemedewerker van ContentXperience heeft Carmen veel ervaring met het opzetten van inboundmarketing-campagnes die op verscheidene marketingautomation-tools draaien. Na de introductie van Martine lichtte Carmen toe dat het aanbieden van interessante content op het juiste moment key is voor een succesvolle marketingcampagne. Dat kan handmatig, maar het is eenvoudiger en betrouwbaarder om hiervoor marketingautomation-software in gebruik te nemen.

Carmen vertelde dat een goede inboundmarketing-campagne, waarbij marketing automation wordt ingezet, voldoet aan bepaalde criteria. Zo moet er eerst nagedacht worden over de doelgroep (buyer persona) en moet de content afgestemd worden op het interessegebied en de fase waarin deze doelgroep zich bevindt (buyer journey). Met behulp van marketingautomation-software kan deze content in de journey op het juiste moment aangeboden worden bij de prospect. Bovendien brengt de tool al het online gedrag en de interessegebieden van deze prospect in kaart en krijgt u inzicht in de volledige journey van uw inboundmarketing-campagne. Wilt u hier meer informatie over? Download onderaan deze pagina de volledige presentatie van het Content Marketing Café.

De ervaringen met marketing automation in de IT-wereld (klantverhaal)

Wat het Content Marketing Café extra bijzonder maakte, was de aanwezigheid van Carolien van Giersbergen. Als Marketing Manager Converged and Systems Solutions Benelux bij Avnet heeft zij meerdere inboundmarketing-campagnes lopen bij ContentXperience. Dankzij haar presentatie kregen wij een beeld van de uitwerking van zo’n campagne en hoe succesvol dit op de lange termijn voor een bedrijf kan zijn.

Een mooi detail van de middag is dat Carolien eerlijk toegaf dat zij ook geleerd heeft van haar fouten wat betreft marketingcampagnes. Volgens Carolien is een inboundmarketing-campagne namelijk pas succesvol als ongeveer de helft van het budget in de content wordt gestopt, maar de andere helft besteed wordt aan het online promoten op diverse kanalen, waardoor u de vindbaarheid van de campagnewebsite vergroot. Zo stelt Carolien: ‘Goede content hebben is heel belangrijk, maar zolang de anonieme bezoeker niet weet dat uw landingspage bestaat, worden er ook geen leads gegenereerd.’’ Daarnaast gaf Carolien het belang aan van een goede opvolging van de leads, zodat de ROI van de campagne goed aangetoond kan worden. “Als een geïnteresseerde lead niet of niet goed opgevolgd wordt door sales, dan is dat een gemiste kans en gaat het tevens ten koste van de ROI van de marketingcampagne.”

De volgende keer: Marketing Analytics

Als afsluiter werd er nog een kleine toelichting gegeven over de toegevoegde waarde van ContentXperience op het gebied van inbound marketing, maar daarna was het dan toch echt tijd voor een borrel. Een mooie afsluiter van een informatieve, maar eerlijke bijeenkomst over inbound marketing en de bijbehorende marketingautomation-tools! Onder de sfeervideo vindt u de foto’s en kunt u de presentatie downloaden. Of schrijf u direct in voor de volgende sessie: 12 januari 2017 – Content Marketing Café: Marketing Analytics.

Marketing Automation Meer CMC's

Terugblik

Terugblik Content Marketing Café

Meer CMC’s

Presentatie CMC: Marketing Automation

Vul uw gegevens in om de presentatie te bekijken.

Volgende Content Marketing Café

Marketing Analytics

Nu organisaties scherp op de centen letten, moet ook de marketingafdeling rapporteren wat de marketingactiviteiten hebben opgeleverd. Weet u de resultaten van uw campagnes?

Inschrijven
Marketing Analytics