CMC: Content van suiker naar stroop

Hoe verpak je jouw verhaal en boodschap op een plakkende manier? Een vraag die in iedere organisatie wel een keer is voorgekomen. Tijdens het Content Marketing Café op 28 november gaven we hier antwoord op door het behandelen van diverse voorbeelden en brachten we de opgedane kennis in de praktijk tijdens een actieve workshop.

Met een recordaantal gasten, van zowel bestaande als nieuwe contacten uit de branche, in ons historische Koetshuis aan de Velperweg waren we klaar voor een nieuw CMC. Na een warm welkom van accountmanager Britt Litjens zijn we gestart met een korte introductie over het belang van User Experience: het overdragen van een gevoel.

Na Britt was het woord aan Michella Wessels. Michella is Content- en Campagnemanager bij ContentXperience en heeft in haar jaren bij ons meerdere organisaties geholpen met succesvolle marketingcampagnes. Eén van deze campagnes is de campagne voor de Beurs van Berlage, waarbij de vraag “Hoe zorg je voor de juiste sfeerbeleving op jouw website?” centraal stond.

En hoe doe je dat nou, het neerzetten van de juiste sfeer? Het neerzetten van de juiste sfeer én de juiste informatie op het juiste moment aanbieden is extreem belangrijk bij de Beurs van Berlage. Dit begint allemaal met het doen van onderzoek naar je doelgroep (de buyer persona) en het uitwerken van een goede journey die de bezoeker doorloopt op de website. Vervolgens heeft Michella alle stappen van het ontwikkelen van een succesvolle website doorlopen (sitemap, wireframes, design, content) om uiteindelijk haar presentatie te eindigen met de behaalde resultaten. Na de livegang van de vernieuwde website heeft de Beurs van Berlage namelijk een grote stijging gehad in het bezoekersaantal op de website: van 8.600 naar 10.000 bezoekers!

Het volgende onderwerp werd behandeld door Lynn Arink, net als Michella ook Content- en Campagnemanager bij ContentXperience. Zij deelde haar ervaring over het werken met gamification om je content te laten plakken. Gamification is het toevoegen van spelelementen en game-denken in niet-game omgevingen. Middels een leuke quiz nam Lynn alle deelnemers mee in haar presentatie over de redenen om gamification in te zetten, de kansen die gamification biedt voor organisaties en voor wie het geschikt is. Lynn eindigde haar presentatie met de case: CSI Security Challenge, een campagne van Comstor. Voor Comstor hebben we een game gemaakt die gebaseerd is op Cut the Rope die vanwege de periode in een Kerstthema was gegoten. Iedere werkdag voor Kerst (vanaf 1 december) kon je een nieuw level spelen. Tussendoor werd je voorzien van informatie over de producten van Comstor/Cisco. Benieuwd hoe het spel eruit zag? Bekijk dan nog even onze landingspagina: https://m.westconcomstor.com/CSI/SecurityChallenge.

Na een korte pauze vervolgden we het programma met onze eigen Inbound Marketing-specialist Annieke Hoekman en Video Projectmanager Jasper de Bruin. Annieke houdt zich dagelijks bezig met het uitdenken en uitvoeren van marketingstrategieën voor verschillende soorten organisaties. Vanuit een intensieve samenwerking met ContentXperience werkt Jasper vanuit Studio Picxel aan diverse pakkende (animatie)video’s, die allemaal worden ondersteund door geluidseffecten en muziek. Samen vertelden ze over hoe je content maakt die opvalt in de markt. Hun verhaal werd geïllustreerd door de Axians NAAS-campagne. Axians wilde met deze campagne graag opvallen en daarmee awareness creëren. Met een compleet blank canvas zijn Jasper en Annieke aan deze opdracht begonnen. Al gauw kwam het ruimte-thema naar voren en werd besloten de volledige campagne daarop te baseren. Deze presentatie werd afgesloten met de succesfactoren: durf en vertrouwen hebben, het bedenken van een uniek concept, een goede samenwerking tussen klant en bureau en een ruim budget om wensen daadwerkelijk te realiseren.

Na deze presentaties was het tijd om de theorie toe te passen in de praktijk. Aan de hand van drie verschillende cases, met ieder hun eigen uitdaging, ging iedereen in groepjes aan de slag met de opdracht om een unieke campagne te bedenken. Er werden volop ideeën bedacht en gepresenteerd. Britt sloot het programma af en startte hiermee tevens de aansluitende borrel. Hier kon iedereen napraten over de informatieve middag en konden er vragen gesteld worden aan de presentatoren.

Wil je meer weten over hoe je (unieke) content maakt die blijft plakken? Neem dan contact met ons op.

Wil je proeven hoe de sfeer tijdens het Content Marketing Café was? Bekijk hieronder de korte impressievideo.

 

Meer CMC's

Volgende Content Marketing Café

Always-on in 2022

Met ‘hap snap’-marketing kom je er niet meer. Tegenwoordig heb je een doordachte, datagedreven ‘always-on’-marketingstrategie nodig om succesvol te zijn. Maar wat is dat precies en wat moet je doen om een dergelijke strategie te kunnen implementeren? 

Inschrijven